Ik streef er uiteraard naar om mijn hulpverlening zo goed mogelijk uit te voeren. Daarbij gaat het om de inhoud, de betrouwbaarheid, de bereikbaarheid, de snelheid van werken, de ‘bejegening’ en de informatievoorziening.
Bent u niet tevreden?
Bent u ergens niet tevreden over? Dan vraag ik u om hierover contact met me op te nemen. Samen kunnen we dan bespreken wat er speelt, hoe we tot een oplossing kunnen komen en welke verbeteracties ik kan uitvoeren. Aarzel niet om me te bellen of te mailen. Ik beschouw een klacht als een kans om de kwaliteit van mijn hulpverlening te verbeteren.
Wilt u een klachtenprocedure opstarten?
Wilt u een klacht indienen? Of heeft u liever een gesprek met een onafhankelijk persoon erbij? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Klacht&Company. Deze is volledig onafhankelijk en ondersteunt u bij het indienen van uw klacht en de verdere afhandeling daarvan.
Goed om te weten: Klacht&Company werkt conform de Klachten- en Geschillenregeling Psychische en Pedagogische Zorg van P3NL. Om u te verzekeren van een goede afhandeling van uw klacht, heb ik hieronder een duidelijke klachtenprocedure staan.
Stap 1 - Aanmelden
De eerste stap is het indienen van uw klacht. Dat gaat via een klachtenformulier of via www.klachtencompany.nl.
Het ingevulde formulier mailt u vervolgens naar: nip@klachtencompany.nl.
Of u stuurt het per post naar:
Klacht&Company
Postbus 3106
2601 DC Delft
Heeft u geen toegang tot internet? Vraag mij of aan Klacht&Company dan om een papieren exemplaar van het klachtenformulier. Nadat u dit heeft ingevuld, stuurt u het op naar het hiervoor genoemde adres.
Vindt u het lastig om de klacht goed te omschrijven? Of wilt u liever eerst overleggen? Dan kunt u ook bellen met de klachtenfunctionaris: 088 - 234 1601 of 06 - 49 66 53 50.
Stap 2 - Gesprek
De klachtenfunctionaris luistert naar uw klacht en bespreekt met u wat u wilt en wat passende stappen zijn.
Dat kan bijvoorbeeld een bemiddelingsgesprek tussen u en mij zijn. De klachtenfunctionaris is daarin volledig onafhankelijk en onpartijdig. Alles wat u met de klachtenfunctionaris bespreekt, is vertrouwelijk. Als de klachtenfunctionaris verdere acties onderneemt, is daar uw instemming voor nodig.
Stap 3 - Afsluiting
Als alle mogelijke stappen zijn gezet, wordt de uitkomst van de klachtafhandeling schriftelijk vastgelegd. In dit afsluitbericht staan ook de afspraken die zijn gemaakt, bijvoorbeeld over de oplossing van de klacht of over hoe we in de toekomst met elkaar verdergaan. Het afsluitbericht moet binnen een termijn van zes of tien weken bij u zijn, behalve als met u is afgestemd dat dit langer gaat duren.
Bent u nog niet tevreden met de uitkomst?
Bent u het niet eens met de uitkomst van de klachtafhandeling? Dan kunt u de zaak voorleggen aan de geschillencommissie.
Deze commissie onderzoekt en beoordeelt uw klacht. Daarbij worden beide partijen gehoord. Ik moet me (uiteraard) houden aan de uitkomst van deze geschilprocedure.
Wordt u het niet eens over een eventuele schadeclaim? Dan kunt u de geschillencommissie vragen om een bindend oordeel.
Informatie over de geschillencommissie (hoe, waar en wanneer u de klacht kunt indienen) vindt u in het afsluitbericht dat ik eerder in deze stap heb genoemd.
Wat zijn de kosten?
Aan het inschakelen van de klachtenfunctionaris zijn voor u géén kosten verbonden. Schakelt u zelf een bemiddelaar of adviseur in, dan betaalt u uiteraard wel zelf de kosten. Als u besluit om alsnog naar de geschillencommissie te gaan, betaalt u eenmalig € 52,50 (administratiekosten).
Welke andere mogelijkheden zijn er?
Er zijn nog andere mogelijkheden om werk te maken van uw klacht of om daarbij ondersteuning te krijgen.
De klachtenfunctionaris kan u daarover informatie geven. U kunt ook navraag doen bij:
Patiëntenfederatie Nederland
Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht
030 - 297 0303
Of bij:
Landelijk Meldpunt Zorg:
Dit kan alleen via internet: www.zorgklacht.nl